STRUKTURA ORGANIZACYJNA KWP W KRAKOWIE - Struktura organizacyjna - KWP w Krakowie

Biuletyn Informacji Publicznej

Struktura organizacyjna

STRUKTURA ORGANIZACYJNA KWP W KRAKOWIE

Komendant Główny Policji, komendant wojewódzki Policji, komendant powiatowy (miejski) Policji wykonują swoje zadania przy pomocy podległych im komend, a komendant komisariatu Policji – przy pomocy komisariatu

(art. 6g ustawy o Policji z 6 kwietnia 1990 roku)

 

Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Krakowie przy ul. Mogilskiej 109 jest jednostką organizacyjną Policji stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie, który wykonuje, na obszarze określonym w odrębnych przepisach, zadania Policji w zakresie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie

(par. 2 regulaminu KWP w Krakowie)

 

 

Strukturę organizacyjną Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych określa regulamin KWP w Krakowie z dnia 1 października 2013 roku

(par. 1 ust. 2 regulaminu KWP w Krakowie)

 

Zadania komisariatów specjalistycznych i innych jednostek organizacyjnych Policji określają odrębne przepisy Komendanta Głównego Policji w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji - zobacz

 

 

Komórki organizacyjne Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie swojej właściwości realizują zadania obejmujące:
1) opiniowanie projektów aktów prawnych;
2) współpracę z krajowymi podmiotami policyjnymi i pozapolicyjnymi;
3) wykonywanie zadań z zakresu kontroli zarządczej;
4) wykonywanie zadań związanych z dostępem do informacji publicznej oraz uczestniczenie w procesie rozpatrywania petycji złożonych do Komendanta;
5) organizowanie i prowadzenie lokalnego doskonalenia zawodowego;
6) udzielanie informacji i konsultacji kierownikom komórek organizacyjnych Komendy i pozostałych jednostek organizacyjnych Policji działających na obszarze województwa małopolskiego

 

 

W skład Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie wchodzą:

Wydziały podległe Komendantowi Wojewódzkiemu Policji w Krakowie:

 

 

Wydział Kadr i Szkolenia

Do zadań Wydziału Kadr i Szkolenia należy w szczególności:
1) realizowanie zadań w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy i jednostek Policji;
2) rozpoznanie, analizowanie i planowanie potrzeb w zakresie przyjęć do służby i pracy w Policji w Komendzie i jednostkach Policji;
3) prowadzenie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji; w zakresie przypisanym Komendzie, naboru do pracy w korpusie służby cywilnej w Komendzie oraz organizacja postępowania kwalifikacyjnego na wybrane stanowiska służbowe w Komendzie i jednostkach Policji;
4) prowadzenie spraw wynikających ze stosunku służbowego policjantów (stosunku pracy pracowników) Komendy, Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji w Krakowie, Oddziału Prewencji Policji w Krakowie, komisariatów specjalistycznych Policji w Krakowie oraz komendantów powiatowych (miejskich) Policji działających na obszarze województwa małopolskiego i ich zastępców, w tym prowadzenie akt osobowych, postępowań administracyjnych oraz przygotowywanie dla Komendanta projektów rozkazów personalnych oraz decyzji (postanowień) administracyjnych;
5) prowadzenie postępowań administracyjnych w II instancji w sprawach wynikających ze stosunku służbowego policjantów, należących w I instancji do właściwości komendantów powiatowych (miejskich) Policji działających na obszarze województwa małopolskiego i przygotowywanie dla Komendanta projektów rozkazów personalnych oraz decyzji (postanowień) administracyjnych;
6) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny służbowej policjantów w komórkach organizacyjnych Komendy, Samodzielnym Pododdziale Antyterrorystycznym Policji w Krakowie, Oddziale Prewencji Policji w Krakowie i komisariatach specjalistycznych Policji w Krakowie;
7) prowadzenie postępowań dyscyplinarnych, w których przełożonym właściwym w sprawach dyscyplinarnych jest Komendant oraz postępowań odwoławczych w II instancji w sprawach należących w I instancji do właściwości komendantów powiatowych (miejskich) Policji działających na obszarze województwa małopolskiego;
8) realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości wydziału, współdziałanie z właściwymi komórkami organizacyjnymi Komendy i jednostek Policji, a także sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
9) rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych policjantów i pracowników Komendy oraz jednostek Policji;
10) kierowanie na szkolenia zawodowe do szkół policyjnych oraz inne formy doskonalenia zawodowego organizowanego centralnie, lokalnie oraz przez podmioty pozapolicyjne;
11) sporządzanie rocznego planu szkoleń w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego w Komendzie oraz budowanie programów szkoleniowych ujętych w planie;
12) organizowanie i koordynowanie procesu lokalnego doskonalenia zawodowego;
13) realizowanie zadań związanych z typowaniem i delegowaniem kandydatów na obserwatorów policyjnych w misjach pokojowych;
14) koordynowanie realizacji zadań z zakresu medycyny pracy oraz gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na ich realizację w jednostkach Policji oraz realizacja tych zadań na rzecz policjantów i pracowników Komendy;
15) opracowywanie projektu regulaminu Komendy i koordynowanie procesu uzgadniania projektów regulaminów komend powiatowych (miejskich) Policji oraz komisariatów specjalistycznych Policji w Krakowie;
16) przygotowywanie i dystrybucja legitymacji służbowych dla policjantów Komendy i jednostek Policji oraz innych dokumentów służbowych policjantów i pracowników Komendy, Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji w Krakowie, Oddziału Prewencji Policji w Krakowie i komisariatów specjalistycznych Policji w Krakowie;
17) prowadzenie zbiorów etatu Komendy oraz jednostek Policji;
18) prowadzenie zbiorów informacji kadrowych dotyczących policjantów i pracowników Komendy, Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji w Krakowie, Oddziału Prewencji Policji w Krakowie i komisariatów specjalistycznych Policji w Krakowie, z wyłączeniem komend powiatowych (miejskich) Policji, a także koordynowanie prowadzenia tych zbiorów w jednostkach Policji.

 

 

Sekcja Psychologów

Do zadań Sekcji Psychologów należy w szczególności:
1) sprawowanie opieki psychologicznej nad policjantami i pracownikami Policji;
2) prowadzenie psychoedukacji ukierunkowanej na profilaktykę zaburzeń oraz promocję zdrowia psychicznego;
3) przeprowadzanie badań psychologicznych kandydatów do służby w Policji oraz kandydatów na określone stanowiska służbowe w Policji lub do określonych komórek organizacyjnych oraz badań kierowców pojazdów uprzywilejowanych i służbowych;
4) branie udziału w działaniach zmierzających do zapewnienia efektywnego i spójnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi;
5) udzielanie pomocy w realizacji czynności dochodzeniowo-śledczych, operacyjno-rozpoznawczych oraz administracyjno-porządkowych, w zakresie zadań przypisanych psychologom policyjnym w odrębnych przepisach;
6) prowadzenie lokalnego doskonalenia zawodowego w zakresie psychologii zarządzania zasobami ludzkimi oraz w zakresie psychologii policyjnej stosowanej.

 

 

Wydział Kontroli

Do zadań Wydziału Kontroli należy w szczególności:
1) opracowywanie okresowych planów kontroli;
2) prowadzenie w komórkach organizacyjnych Komendy oraz jednostkach Policji kontroli w trybie zwykłym i uproszczonym dotyczących ustawowych i regulaminowych zadań Policji oraz zagadnień dotyczących gospodarki finansowo gospodarczej;
3) sporządzanie dokumentacji pokontrolnej i przeprowadzanie odpraw pokontrolnych z kierownikami kontrolowanych komórek organizacyjnych Komendy i jednostek Policji;
4) diagnozowanie przyczyn i skutków występowania nieprawidłowości w funkcjonowaniu Policji z wykorzystaniem metod i technik audytowych;
5) prowadzenie postępowań wyjaśniających w przypadkach zdarzeń nadzwyczajnych i mających negatywny wydźwięk społeczny;
6) sporządzanie analiz i informacji z ustaleń kontroli, mających na celu usprawnienie realizacji ustawowych zadań Policji i prowadzenia gospodarki finansowo-materiałowej;
7) przyjmowanie w imieniu Komendanta osób w sprawach skarg i wniosków, udzielanie informacji i wyjaśnień w tym zakresie;
8) prowadzenie rejestru przyjęć interesantów oraz ewidencji skarg, wniosków i listów;
9) prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach skarg i wniosków;
10) nadzorowanie, koordynowanie i kontrolowanie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i listów przez komórki organizacyjne Komendy i jednostki Policji;
11) obsługa telefonicznej infolinii oraz „Telefonu 10 minut”;
12) koordynowanie oraz realizowanie zadań w ramach Systemu Wczesnej Interwencji;
13) kontrolowanie realizacji zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostkach Policji;
14) współpraca z Biurem Kontroli Komendy Głównej Policji w zakresie zadań realizowanych przez wydział;
15) współpraca z podmiotami zewnętrznymi, prowadzącymi kontrole w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostkach Policji;
16) realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości wydziału.

 

 

Wydział Ochrony Informacji Niejawnych i Archiwum

Do zadań Wydziału Ochrony Informacji Niejawnych i Archiwum należy w szczególności:
1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;
2) prowadzenie postępowań sprawdzających, w tym kontrolnych postępowań sprawdzających, wydawanie upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
3) uczestniczenie w zapewnieniu ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
4) uczestniczenie w zarządzaniu ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka w oparciu o wydane w tym zakresie przepisy;
5) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie i jednostkach Policji albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto, w zakresie określonym przepisami;
6) opracowywanie sprawozdań z działalności komórek organizacyjnych właściwych w sprawach ochrony informacji niejawnych jednostek Policji dla Komendanta oraz komórce organizacyjnej właściwej w sprawach ochrony informacji niejawnych Komendy Głównej Policji;
7) współpraca ze służbami i instytucjami uprawnionymi do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających oraz postępowań bezpieczeństwa przemysłowego;
8) przeprowadzanie kontroli w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
9) zapewnianie przetwarzania informacji niejawnych w Komendzie przez kancelarię tajną;
10) przyjmowanie, przechowywanie i porządkowanie oświadczeń majątkowych policjantów i pracowników Komendy, Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji w Krakowie, Oddziału Prewencji Policji w Krakowie i komisariatów specjalistycznych Policji w Krakowie;
11) uczestniczenie w procedurach wyjaśniających, związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych;
12) opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji Komendanta, planu ochrony informacji niejawnych w Komendzie, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowanie jego realizacji;
13) nadzorowanie działalności kancelarii tajnych w jednostkach Policji;
14) organizowanie i koordynowanie działalności archiwalnej Komendy;
15) gromadzenie, opracowywanie, porządkowanie, brakowanie i udostępnianie zasobów archiwalnych Komendy;
16) nadzorowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności archiwalnej jednostek Policji;
17) koordynowanie działań dotyczących udostępniania przez jednostki Policji materiałów niearchiwalnych i niejawnych upoważnionym podmiotom;
18) nadzór nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych, w tym przetwarzanych w systemach teleinformatycznych jednostek Policji, oraz organizowanie i prowadzenie przedsięwzięć szkoleniowych w zakresie ochrony danych osobowych;
19) nadzór nad obsługą recepcji i biura przepustek Komendy;
20) realizowanie przedsięwzięć wynikających z przygotowań obronnych Komendy i jednostek Policji, pozostających w zakresie właściwości wydziału;
21) uczestniczenie w organizowaniu i przygotowaniu systemu ochrony obiektów Komendy;
22) weryfikacja i bieżąca kontrola zgodności funkcjonowania systemu teleinformatycznego ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji;
23) prowadzenie szkoleń dla użytkowników systemów niejawnych wynikających z dokumentacji bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego dla tych systemów.

 

 

Wydział Prezydialny

Do zadań Wydziału Prezydialnego należy w szczególności:
1) obsługa kancelaryjno-biurowa kierownictwa Komendy w zakresie spraw jawnych;
2) prowadzenie kancelarii ogólnej jawnej, w tym obsługa kancelaryjna jednoosobowych stanowisk;
3) opracowywanie okresowych ocen, analiz i informacji dotyczących pracy jednostek Policji;
4) opracowywanie informacji oraz sprawozdań z działalności Policji dla organów administracji rządowej i samorządowej oraz innych podmiotów pozapolicyjnych;
5) realizowanie zadań zlecanych na podstawie odrębnych przepisów przez instytucje pozaresortowe;
6) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, w tym prowadzenie strony podmiotowej Komendanta w Biuletynie Informacji Publicznej;
7) koordynowanie pozaoperacyjnej współpracy międzynarodowej, realizowanej przez Komendę i jednostki Policji oraz gromadzenie informacji w tym zakresie;
8) planowanie i organizowanie szkoleń dla policjantów i pracowników komórek organizacyjnych Komendy i jednostek Policji przy udziale zagranicznych podmiotów, w tym poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej z uwzględnieniem szkoleniowych projektów międzynarodowych;
9) koordynowanie działań dotyczących udostępniania materiałów i danych statystycznych upoważnionym podmiotom;
10) promowanie inicjatyw i przedsięwzięć służących kreowaniu pozytywnego wizerunku Policji;
11) wdrażanie i doskonalenie w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostkach Policji systemu działań wizerunkowych, w tym zasad wynikających z ceremoniału policyjnego, regulaminu musztry w Policji i etykiety urzędniczej;
12) sprawowanie nadzoru nad zgodnością z ceremoniałem policyjnym przedsięwzięć organizowanych z udziałem Policji;
13) ustalanie Priorytetów Komendy, sporządzanie strategii oraz monitorowanie wykonania wartości mierników wynikających ze strategii Komendy;
14) realizowanie zadań związanych z komunikacją wewnętrzną w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostkach Policji;
15) wykonywanie zadań z obszaru badań społecznych dotyczących funkcjonowania Policji oraz badań opinii policjantów i pracowników komórek organizacyjnych Komendy i jednostek Policji;
16) koordynowanie i realizowanie rozpatrywania petycji złożonych do Komendanta oraz nadzór w tym zakresie nad jednostkami Policji.

 

 

Wydział Finansów

1. Do zadań Wydziału Finansów należy w szczególności:
1) realizowanie zadań wynikających z uprawnień Komendanta jako dysponenta środków budżetu państwa III stopnia, w tym planowanie oraz wykonanie dochodów i wydatków budżetowych Komendy i jednostek Policji;
2) realizowanie zadań związanych z wydatkami osobowymi i innymi należnościami na rzecz funkcjonariuszy i pracowników Komendy oraz jednostek Policji;
3) naliczanie, pobór, odprowadzanie i ewidencja zobowiązań o charakterze publiczno-prawnym;
4) obsługa obrotu gotówkowego i bezgotówkowego w zakresie operacji finansowych;
5) prowadzenie ewidencji syntetycznej składników majątkowych Komendy i jednostek Policji;
6) obsługa finansowa dysponentów środków funduszu operacyjnego;
7) realizacja zadań związanych z obsługą finansową Funduszu Wsparcia Policji;
8) gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Komendy i Funduszu Socjalnego Emerytów i Rencistów Policji oraz obsługa finansowa zakładowych funduszy świadczeń socjalnych jednostek Policji;
9) dochodzenie należności budżetowych przypadających Komendzie i jednostkom Policji;
10) ewidencjonowanie i rozliczanie ujawnionych szkód w mieniu Skarbu Państwa pozostającym w dyspozycji Komendy i jednostek Policji;
11) przygotowywanie projektów decyzji w zakresie prawa do jednorazowego odszkodowania pieniężnego z tytułu trwałego uszczerbku na zdrowiu doznanego wskutek wypadku pozostającego w związku z pełnieniem służby albo choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby;
12) przygotowywanie projektów decyzji dotyczących umorzenia, odroczenia spłaty lub rozłożenia na raty spłaty należności Komendy;
13) realizowanie przedsięwzięć wynikających z przygotowań obronnych Komendy i jednostek Policji, pozostających w zakresie właściwości wydziału.

2. Do zadań Głównego Księgowego – Naczelnika Wydziału Finansów należy:
1) prowadzenie rachunkowości Komendy;
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywanie wstępnej kontroli:
a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.

 

 

Zespół Prawny

Do zadań Zespołu Prawnego należy w szczególności:
1) wykonywanie pomocy prawnej dla Kierownictwa Komendy, a w szczególności wydawanie opinii prawnych i doradztwo prawne oraz oddziaływanie środkami prawnymi na skuteczną ochronę interesów Komendy;
2) zastępstwo prawne Komendanta w postępowaniach przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym, wojewódzkimi sądami administracyjnymi, Naczelnym Sądem Administracyjnym, Krajową Izbą Odwoławczą przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych i innymi organami orzekającymi;
3) udzielanie porad, wyjaśnień i konsultacji policjantom i pracownikom komórek organizacyjnych Komendy i jednostek Policji w stosowaniu prawa w związku z wykonywaniem zadań służbowych;
4) uzgadnianie i opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych oraz opiniowanie umów i porozumień, z którymi związane są zobowiązania lub prawa majątkowe Komendy;
5) informowanie Kierownictwa Komendy o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania Policji oraz inicjowanie zmian i ocena prawna wniosków i postulatów zgłaszanych przez kierowników komórek organizacyjnych Komendy w zakresie zmian, uchylenia lub wydania nowych aktów prawnych;
6) badanie zasadności prawnej zgłaszanych roszczeń odszkodowawczych i przedstawianie wniosków co do sposobu ich załatwiania;
7) współpraca z Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa w zakresie prowadzonych przez nią postępowań przed sądami w sprawach dotyczących Komendy;
8) ewidencjonowanie, rozprowadzanie i aktualizowanie zbiorów aktów prawnych wydawanych przez Komendanta oraz resortowych aktów prawnych wpływających do Komendy;
9) realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości zespołu.

 

 

Zespół Prasowy

Do zadań Zespołu Prasowego należy w szczególności:
1) realizacja polityki informacyjnej Komendanta poprzez wykonywanie, organizowanie i koordynowanie kontaktów przedstawicieli Komendy i jednostek Policji z przedstawicielami lokalnych, regionalnych, ogólnopolskich i zagranicznych środków masowego przekazu;
2) kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie;
3) analiza materiałów dotyczących funkcjonowania Policji zamieszczanych w prasie i badań opinii publicznej dotyczących pracy Komendy i jednostek Policji oraz reagowanie i zapobieganie nieuzasadnionej krytyce pracy Policji, zgodnie z zasadami prawa prasowego;
4) koordynowanie działalności oficerów prasowych komendantów powiatowych (miejskich) Policji.

 

 

Jednoosobowe Stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego

Do zadań realizowanych na Jednoosobowym Stanowisku do spraw Audytu Wewnętrznego należy w szczególności:
1) przygotowywanie i przeprowadzanie zadań audytowych w oparciu o obowiązujące procedury, standardy i przepisy prawa, w wyniku których Komendant uzyskuje ocenę kontroli zarządczej;
2) wykonywanie czynności doradczych mających na celu usprawnienie funkcjonowania Komendy i poprawę skuteczności działania;
3) formułowanie uwag i wniosków zmierzających do wyeliminowania nieprawidłowości stwierdzonych w obszarze poddanym audytowi lub mających wpływ na usprawnienie wykonywanej pracy i realizacji zadań, w celu podjęcia działań przez Komendanta;
4) sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych i prowadzenie zbiorów dokumentów z przeprowadzonych zadań celem przedstawienia i udokumentowania ustaleń audytu;
5) monitorowanie realizacji zaleceń wynikających z przeprowadzonych zadań audytowych;
6) identyfikowanie i analizowanie obszarów ryzyka, działań i problemów wymagających przeprowadzenia audytu wewnętrznego w celu przygotowania rocznego planu audytu oraz programu zadania audytowego;
7) realizowanie w porozumieniu z Komendantem prac związanych z przygotowaniem rocznego planu audytu;
8) sporządzanie sprawozdania rocznego z wykonania planu audytu oraz informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego.

 

 

Zespół ds. Ochrony Praw Człowieka

Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Praw Człowieka należy w szczególności:
1) reprezentowanie Komendanta w krajowych i międzynarodowych przedsięwzięciach związanych z ochroną praw i wolności człowieka, realizacją zasady równego traktowania i przestrzeganiem etyki zawodowej oraz w kontaktach z jednostkami Policji, komórkami organizacyjnymi, a także podmiotami i instytucjami spoza Policji oraz mediami, w tym zakresie;
2) propagowanie praw człowieka, zasady równego traktowania i zasad etyki zawodowej w komórkach i jednostkach Policji;
3) współdziałanie z jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji oraz podmiotami pozapolicyjnymi w procesie opracowywania i aktualizowania koncepcji oraz narzędzi z zakresu ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej Policji;
4) monitorowanie działań Komendy i jednostek Policji pod kątem respektowania godności ludzkiej i przestrzegania praw człowieka, zasady równego traktowania i zasad etyki zawodowej, a także proponowanie rozwiązań mających na celu utrzymywanie wysokich standardów w tym zakresie oraz podejmowanie działań w przypadku ujawnienia przypadków ich naruszeń;
5) opracowywanie, aktualizowanie i upowszechnianie materiałów edukacyjnych, także programów i planów doskonalenia zawodowego lokalnego, w zakresie systemowej ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji;
6) identyfikowanie potrzeb szkoleniowych w ramach doskonalenia zawodowego lokalnego, inicjowanie lub samodzielne prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych w ramach doskonalenia zawodowego lokalnego w zakresie przestrzegania praw człowieka, zasady równego traktowania oraz zasad etyki zawodowej w Policji;
7) nawiązywanie i prowadzenie współpracy z krajowymi i międzynarodowymi podmiotami zajmującymi się systemową ochroną praw człowieka oraz realizacją zasady równego traktowania, a także etyką zawodową;
8) monitorowanie doniesień medialnych i informacji pochodzących ze źródeł służbowych, dotyczących stwierdzonych lub domniemanych przypadków stosowania przez policjantów tortur lub innych form nieludzkiego lub poniżającego traktowania oraz w przypadku ujawnienia takich zdarzeń, podejmowanie stosownych działań, w tym edukacyjno-szkoleniowych;
9) inicjowanie, monitorowanie i koordynowanie działań komórek i jednostek Policji, w zakresie realizacji zaleceń krajowych i międzynarodowych instytucji i organizacji powołanych do ochrony praw człowieka oraz zadań wynikających z krajowych programów dotyczących ochrony praw człowieka i równego traktowania;
10) wizytowanie policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izb dziecka w zakresie przestrzegania praw człowieka, zasady równego traktowania oraz zasad etyki zawodowej przez policjantów i pracowników wykonujących zadania w komórkach i jednostkach Policji;
11) udzielanie konsultacji policjantom i pracownikom wykonującym zadania w komórkach i jednostkach Policji w zakresie dostrzeżonych uchybień i nieprawidłowości w działaniach Policji w obszarze ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania i etyki zawodowej;
12) współdziałanie i wymiana doświadczeń z Komendą Główną Policji, komendami wojewódzkimi (Stołeczną) Policji, Centralnym Biurem Śledczym Policji, Wyższą Szkołą Policji w Szczytnie i szkołami policyjnymi w realizacji zadań z zakresu ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji;
13) inicjowanie zmian w przepisach prawa, opiniowanie projektów aktów prawnych oraz opracowywanie wewnętrznych procedur związanych z ochroną praw człowieka, realizacją zasady równego traktowania oraz etyką zawodową w Policji;
14) udział w odprawach i naradach kierownictwa jednostki, połączony z bieżącym relacjonowaniem kierownictwu Komendy przedsięwzięć i ujawnionych problemów z zakresu ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji;
15) informowanie Rzecznika Prasowego Komendy o sprawach z zakresu ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji, istotnych z punktu widzenia działalności prasowo-informacyjnej, ważnych w obszarze komunikacji wewnętrznej oraz kształtowania wizerunku Policji;
16) opracowywanie i aktualizowanie w celach informacyjno-edukacyjnych materiałów publikowanych na stronach internetowych Komendy, obejmujących zagadnienia ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji;
17) przedkładanie Komendantowi, w terminie do 31 marca każdego roku, sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzedzającym.

 

 

Wydział Postępowań Administracyjnych

Do zadań Wydziału Postępowań Administracyjnych należy w szczególności:
1) prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie w nich rozstrzygnięć (decyzji i postanowień) w zakresie upoważnienia w sprawach określonych w ustawach:
a) o broni i amunicji,
b) o ochronie osób i mienia,
c) o usługach detektywistycznych,
d) o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym,
e) o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego,
f) o cudzoziemcach,
g) o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
h) o wjeździe na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin,
i) o obywatelstwie polskim,
j) innych, w których określone obowiązki i kompetencje przypisano komendantom wojewódzkim Policji;
2) prowadzenie magazynu dowodów rzeczowych w postaci broni palnej i amunicji dla wszystkich podmiotów prowadzących postępowania karne i postępowania w sprawach o wykroczenia na terenie województwa małopolskiego oraz magazynu depozytowego broni palnej i amunicji;
3) wykonywanie kontroli działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania broni w ramach usług rusznikarskich oraz obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją i wyrobami o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym;
4) wykonywanie z upoważnienia Komendanta Głównego Policji kontroli specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych w zakresie wynikającym z przepisów ustawy o ochronie osób i mienia;
5) realizowanie zadań przysługujących Komendantowi jako wierzycielowi oraz organowi egzekucyjnemu w zakresie egzekwowania od osób zobowiązanych obowiązków o charakterze niepieniężnym, powstałych w wyniku wydania ostatecznych decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących licencji detektywa i pozwoleń na broń;
6) organizowanie i prowadzenie egzaminów dla osób ubiegających się o pozwolenie na broń oraz dopuszczenie do posiadania broni;
7) uzgadnianie planów ochrony obiektów, obszarów, urządzeń, transportów podlegających obowiązkowej ochronie;
8) prowadzenie odwoławczych postępowań administracyjnych w sprawach, w których właściwość Komendanta jako organu II instancji administracyjnej określają przepisy ustaw: o broni i amunicji, o ochronie osób i mienia oraz o usługach detektywistycznych, a także sprawowanie nadzoru nad postępowaniami administracyjnymi w sprawach pozwoleń na broń i kart rejestracyjnych, opinii o osobie ubiegającej się o licencję detektywa oraz o osobie ubiegającej się i posiadającej wpis na „Listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej” rozstrzyganych przez komendantów powiatowych (miejskich) Policji działających na obszarze województwa małopolskiego;
9) wykonywanie powierzonych przez Komendanta Głównego Policji kontroli działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia;
10) wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem rejestru „BROŃ”, „Listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej” oraz „Listy kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego”;
11) sprawowanie nadzoru nad zagadnieniami dotyczącymi broni i amunicji, będących w dyspozycji osób fizycznych i podmiotów posiadających pozwolenie na broń na okaziciela, w tym dokonywanie odbioru magazynów broni i kontrolowanie przechowywania oraz ewidencjonowania broni i amunicji;
12) poświadczanie zgód przewozowych i uprzednich zgód przewozowych;
13) prowadzenie rejestrów lekarzy i psychologów uprawnionych do wydawania orzeczeń lekarskich i psychologicznych dla osób ubiegających się i posiadających pozwolenie na broń;
14) realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości wydziału.

 

 

 

Wydziały podległe I Zastępcy Komedanta Wojewódzkiego Policji ds. Służby Prewencyjnej:

 

 

Wydział Konwojowy

Do zadań Wydziału Konwojowego należy w szczególności:
1) organizowanie i realizacja konwojów osób z aresztów śledczych i zakładów karnych oraz nieletnich sprawców czynów karalnych z zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich do sądów i prokuratur oraz realizacja doprowadzeń osób uchylających się od obowiązku stawienia na wezwanie organu wzywającego, którego siedziba znajduje się poza terenem działania jednostki Policji szczebla powiatowego;
2) realizowanie konwojów osób pozbawionych wolności, których udział w czynnościach procesowych wymaga przetransportowania ich do innej jednostki penitencjarnej oraz realizowanie doprowadzeń cudzoziemców w celu umieszczenia w strzeżonym ośrodku albo areszcie w celu wydalenia;
3) wzmacnianie konwojów wartości pieniężnych i muzealiów;
4) konwojowanie i ochrona ładunków poczty specjalnej;
5) ochrona zdrowia i życia sędziów, prokuratorów oraz innych osób, w czasie wykonywania przez nich czynności wynikających z realizacji zadań wymiaru sprawiedliwości, a także ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego w budynkach sądów oraz prokuratur jak również wykonywanie czynności procesowych zlecanych przez sąd lub prokuratora i wykonywanie zarządzeń porządkowych sądu wydanych w celu utrzymania powagi sądu;
6) współpraca z kierownictwem sądów i prokuratur w zakresie poprawy wyposażenia i zabezpieczenia technicznego budynków sądów i prokuratur oraz wdrażania rozwiązań umożliwiających optymalne wykorzystanie sił i środków kierowanych do realizowania zadań konwojowych, a także ochrony sądowych pomieszczeń dla zatrzymanych w celu uniemożliwienia samowolnego oddalenia się osób tam umieszczonych, bezprawnego wtargnięcia osób postronnych oraz zapobieżenia innym zdarzeniom niebezpiecznym w skutkach dla bezpieczeństwa i porządku publicznego albo zagrażającym uszkodzeniem lub utratą chronionego mienia;
7) bieżące współdziałanie z komendami wojewódzkimi (Stołeczną) Policji w zakresie realizacji konwojów osób skazanych i tymczasowo aresztowanych, których udział w czynnościach procesowych związany jest z przemieszczeniem ich z jednej do drugiej jednostki penitencjarnej;
8) współpraca z komórkami organizacyjnymi Centralnego Biura Śledczego Policji, służby kryminalnej Policji oraz innymi formacjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo w sądach i prokuraturach w zakresie zabezpieczenia czynności procesowych o zwiększonym zagrożeniu bezpieczeństwa;
9) koordynowanie oraz nadzór nad wykonywaniem zadań:
a) związanych z pobytem w pokoju przejściowym osób zatrzymanych lub doprowadzonych,
b) w zakresie organizacji pełnienia służby w tymczasowym pomieszczeniu przejściowym,
c) w zakresie organizacji i pełnienia służby w pomieszczeniu dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
10) analizowanie przyczyn i okoliczności wydarzeń nadzwyczajnych zaistniałych podczas realizacji konwojów i doprowadzeń osób w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, w pokojach przejściowych, tymczasowych pomieszczeniach przejściowych oraz Policyjnej Izbie Dziecka;
11) zapewnienia prawidłowego funkcjonowania oraz pełnienia służby w Policyjnej Izbie Dziecka;
12) realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości wydziału;
13) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz pełnienia służby w pomieszczeniu dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
14) ochrona obiektów oraz nadzór nad obsługą recepcji i biura przepustek Komendy.

 

 

Wydział Prewencji

Do zadań Wydziału Prewencji należy w szczególności:
1) koordynowanie i nadzorowanie działań w zakresie organizacji i pełnienia służby przez policjantów z komórek właściwych w sprawach wywiadowczych, patrolowych, interwencyjnych lub patrolowo-interwencyjnych jednostek Policji;
2) koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań przez dzielnicowych i kierowników rewirów dzielnicowych jednostek Policji;
3) koordynowanie i nadzorowanie działań Komisariatu Wodnego Policji w Krakowie;
4) koordynowanie i nadzorowanie bezpieczeństwa ludzi oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego w komunikacji publicznej, na zorganizowanych terenach narciarskich oraz na wodach i terenach przywodnych;
5) utrzymywanie współpracy ze strażami gminnymi i miejskimi działającymi na obszarze województwa małopolskiego;
6) wykonywanie czynności zleconych przez Wojewodę Małopolskiego w ramach sprawowanego przez niego nadzoru nad strażami gminnymi i miejskimi;
7) nadzorowanie w ramach patroli oficerskich pełnienia służby na rzecz ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego przez policjantów jednostek Policji oraz opracowywanie wystąpień do komendantów jednostek Policji, mających na celu poprawę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na obszarach ich działania;
8) monitorowanie i doskonalenie struktur organizacyjnych komórek organizacyjnych służby prewencyjnej poprzez bieżące analizowanie i opiniowanie propozycji zmian strukturalnych w poszczególnych jednostkach Policji;
9) koordynowanie i nadzorowanie działań Policji w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie w tym zakresie z organami administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi działającymi na obszarze województwa małopolskiego;
10) koordynowanie i nadzorowanie działań w zakresie psów służbowych;
11) nadzorowanie działalności prewencyjnej jednostek Policji właściwych w sprawach realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa w cywilnej komunikacji lotniczej;
12) nadzorowanie przestrzegania zasad przyznawania, użytkowania i przechowywania broni palnej służbowej oraz sposobu użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej przez policjantów Komendy i jednostek Policji;
13) nadzorowanie działań Policji w zakresie zatrzymania osób oraz doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia w aspektach zasadności, legalności i prawidłowości wykonania tych czynności;
14) koordynowanie i sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz realizacji procedury „Niebieskie Karty”;
15) koordynowanie i sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez komórki organizacyjne właściwe w sprawach nieletnich i patologii jednostek Policji;
16) analizowanie zjawisk kryminogennych, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które dotyczą dzieci i młodzieży oraz opracowywanie i wdrażanie programów przeciwdziałania tym zjawiskom;
17) inspirowanie, opracowywanie, wdrażanie i koordynowanie programów prewencyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zagrożenia demoralizacją i przestępczością nieletnich;
18) sprawowanie merytorycznego nadzoru nad funkcjonowaniem na obszarze działania Komendy systemów informatycznych wykorzystywanych przez komórki organizacyjne służby prewencyjnej jednostek Policji;
19) realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości wydziału;
20) utrzymywanie bieżącego kontaktu i współpraca z Małopolskim Urzędem Wojewódzkim, Urzędem  Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, Starostami, Prezydentami miast i organizacjami społecznymi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zapobiegania i zwalczania zjawisk patologii społecznej.

 

 

Wydział Ruchu Drogowego

Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy w szczególności:
1) analizowanie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na obszarze województwa małopolskiego i ocena efektywności działań podejmowanych w tym zakresie przez jednostki Policji;
2) opracowywanie i monitorowanie wdrażania kompleksowych programów poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
3) planowanie i koordynowanie działań kontrolno-represyjnych zmierzających do poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg;
4) prowadzenie działalności profilaktycznej w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w tym zakresie współpraca ze środkami masowego przekazu w zakresie propagowania bezpiecznych zachowań na drodze oraz inicjowanie działań upowszechniających znajomość przepisów w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;
5) organizowanie i koordynowanie eskort oraz udział w zabezpieczeniach przejazdów osób objętych szczególną ochroną;
6) prowadzenie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego;
7) sprawowanie merytorycznego nadzoru nad funkcjonowaniem na obszarze działania Komendy systemów informatycznych wykorzystywanych przez komórki organizacyjne właściwe w sprawach ruchu drogowego;
8) sprawowanie nadzoru nad jednostkami Policji w zakresie organizacji i pełnienia służby na drogach, w tym również realizowanie spraw związanych z nadzorem Komendanta nad Komisariatem Autostradowym Policji w Krakowie;
9) współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy i jednostkami Policji w rozpatrywaniu wniosków w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz w wyjaśnianiu skarg na zasadność i sposób prowadzenia przez policjantów interwencji w ruchu drogowym;
10) opiniowanie wniosków o wydanie zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny oraz opracowywanie koncepcji, planów i koordynowanie działań związanych z zabezpieczaniem tego rodzaju imprez;
11) opiniowanie projektów organizacji ruchu w zakresie inżynierii ruchu na drogach wojewódzkich i krajowych;
12) rozpatrywania odwołań od decyzji administracyjnych wydanych w I instancji przez komendantów powiatowych (miejskich) Policji działających na obszarze województwa małopolskiego na podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowym, ustawy o transporcie drogowym, ustawy o drogach publicznych, ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych;
13) rozpatrywanie zażaleń na niewniesienie przez komendantów powiatowych (miejskich) Policji działających na obszarze województwa małopolskiego wniosków o ukaranie do sądów;
14) realizowanie zadań wykonawczych na drogach przez Sekcję Kontroli Ruchu Drogowego;
15) realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości wydziału.

 

 

Sztab Policji

Do zadań Sztabu Policji należy w szczególności:
1) zapewnienie ciągłości funkcjonowania stanowiska kierowania Komendy;
2) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służb dyżurnych w jednostkach Policji;
3) sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem zawodowym oraz szkoleniem służb dyżurnych w jednostkach Policji;
4) zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o zdarzeniach na terenie województwa małopolskiego oraz właściwej reakcji jednostek Policji;
5) inicjowanie przedsięwzięć modernizacyjnych dotyczących stanowisk kierowania jednostek Policji;
6) inicjowanie, organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć podejmowanych w związku z zapewnieniem porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas imprez masowych, zgromadzeń publicznych oraz pobytu osób podlegających szczególnej ochronie;
7) formułowanie zadań dla Oddziału Prewencji Policji w Krakowie i Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji w Krakowie;
8) udział w planowaniu dyslokacji służby zewnętrznej Oddziału Prewencji Policji w Krakowie;
9) planowanie, kierowanie, koordynowanie oraz nadzorowanie wykonawstwa prowadzonych działań w przypadku prowadzenia operacji policyjnych wykraczających zasięgiem poza obszar działania poszczególnych komend, komisariatów i komisariatów specjalistycznych Policji funkcjonujących na obszarze działania Komendy;
10) organizowanie i koordynowanie działań oraz nadzorowanie szkoleń dla nieetatowych pododdziałów Policji, nieetatowych grup rozpoznania minersko-pirotechnicznego oraz nieetatowego zespołu negocjatorów policyjnych;
11) inicjowanie, planowanie i nadzorowanie w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostkach Policji przygotowań obronnych na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, w tym wykonywanie zadań obronnych pozostających w zakresie właściwości wydziału;
12) zapewnienie funkcjonowania Sekcji Lotnictwa Policji;
13) wspieranie realizacji zadań komórek organizacyjnych Komendy oraz jednostek Policji poprzez wykorzystanie śmigłowców Sekcji Lotnictwa Policji.

 

 

Samodzielny Pododdział Antyterrorystyczny Policji

Do zakresu działania Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji należy w szczególności:
1) fizyczne zwalczanie terroryzmu poprzez prowadzenie działań rozpoznawczych oraz bojowych przy użyciu taktyki antyterrorystycznej, zmierzających do likwidowania zamachów terrorystycznych, a także przeciwdziałanie zdarzeniom o takim charakterze;
2) prowadzenie działań minersko-pirotechnicznych;
3) wykonywanie innych działań niż określone w punkcie 1 i 2, wymagających użycia specjalistycznych sił i środków będących na wyposażeniu pododdziału lub konieczności stosowania specjalnej taktyki działania;
4) organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dla policjantów pododdziału.

 

 

Oddział Prewencji Policji w Krakowie

Policjanci Oddziału Prewencji Policji w Krakowie uczestniczą we wszelkiego rodzaju zabezpieczeniach wymagających użycia większych sił policyjnych związanych z masowymi imprezami sportowymi, w szczególności meczami piłki nożnej, koncertami, zgromadzeniami czy akcjami protestacyjnymi różnych grup społecznych. Każde zgromadzenie masowe lub impreza masowa może doprowadzić do wystąpienia sytuacji zbiorowego naruszenia porządku publicznego w postaci zamieszek. Do przywrócenia naruszonego porządku w takiej sytuacji w pierwszej kolejności kierowane są siły OPP w Krakowie.

 

 

Komisariat Autostradowy Policji w Krakowie

Komisariat Autostradowy Policji w Krakowie realizuje na podległym terenie zadania z zakresu ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym. Teren obsługiwany przez KAP w Krakowie obejmuje sieć dróg o łącznej długości ponad 116 km, które poza zadaniem odciążenia miasta Krakowa z ruchu tranzytowego stanowią ważne węzły komunikacyjne umożliwiające sprawną komunikację na terenie Małopolski.

 

 

Komisariat Wodny Policji w Krakowie

Do zadań policjantów pełniących służbę na wodach i terenach przywodnych należy w szczególności:
1) zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń;
2) zapobieganie zachowaniom mogącym stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa osób i mienia lub naruszającym porządek publiczny na wodach i terenach przywodnych;
3) wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie i zatrzymywanie sprawców, w tym w szczególności naruszających przepisy w zakresie:
a) ochrony przyrody, środowiska naturalnego i ekologii,
b) bezpieczeństwa w żegludze,
c) bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne;
4) zapobieganie wypadkom utonięć i ratowanie ludzi;
5) poszukiwanie osób zaginionych, przedmiotów pochodzących z przestępstw lub użytych do ich popełnienia oraz których posiadanie jest zabronione;
6) zabezpieczanie porządku w miejscach skażenia substancjami trującymi i innymi, powodującymi zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także w miejscach usuwania jego skutków;
7) zabezpieczanie porządku publicznego w miejscach katastrof i klęsk żywiołowych;
8) szczególna ochrona zbiorników wody pitnej i rzek wpływających do tych zbiorników;
9) kontrolowanie organizatorów imprez na wodach i terenach przywodnych w zakresie spełnienia warunków bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas ich trwania;
10) współdziałanie z podmiotami, realizującymi zadania w zakresie bezpieczeństwa i porządku, ratownictwa na wodach oraz ekologii;
11) w miarę posiadanych uprawnień wykonywanie prac podwodnych w zakresie czynności procesowych.

 

 

 

Wydziały podległe Zastępcy Komedanta Wojewódzkiego Policji ds. Służby Kryminalnej:

 

 

Wydział Dochodzeniowo-Śledczy

Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy w szczególności:
1) prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach określonych w Katalogu przestępstw, które objęte są postępowaniami przygotowawczymi prowadzonymi przez komórki służby kryminalnej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, a także innych, w szczególności: wielowątkowych, skomplikowanych pod względem wykrywczym lub dowodowym, obejmujących obszar kilku powiatów lub województw oraz postępowań przygotowawczych, w których konieczna jest współpraca z organami ścigania innych państw;
2) realizowanie zwierzchniego nadzoru służbowego nad pracą dochodzeniowo-śledczą jednostek Policji w zakresie określonym innymi przepisami;
3) (uchylony)
4) realizowanie zadań związanych z Systemem Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji, pozostających w zakresie właściwości wydziału;
5) prowadzenie składnicy dowodów rzeczowych wydziału oraz magazynu środków odurzających, substancji psychotropowych ich preparatów i prekursorów kategorii 1;
6) realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości wydziału.

 

 

Wydział Kryminalny

Do zadań Wydziału Kryminalnego należy w szczególności:
1) koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w komórkach organizacyjnych służby kryminalnej jednostek Policji w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości kryminalnej oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw;
2) prowadzenie działań operacyjnych w sprawach o przestępstwa o największym ciężarze gatunkowym, w tym: zabójstwa, rozboje z użyciem broni palnej, zgwałcenia, handel ludźmi, kradzieże samochodów, dokonywane w zorganizowanych grupach przestępczych i o zasięgu obejmującym obszar kilku powiatów lub województw;
3) prowadzenie i koordynowanie przedsięwzięć związanych ze stosowaniem techniki operacyjnej, przesyłek niejawnie nadzorowanych, zakupów kontrolowanych oraz operacji specjalnych;
4) ujawnianie i analizowanie nowych form przestępczości, opracowywanie, upowszechnianie i wdrażanie systemu przeciwdziałania przestępstwom najgroźniejszym, wywołującym szeroki oddźwięk w społeczeństwie;
5) prowadzenie współpracy z osobowymi źródłami informacji i rozbudowa sieci kwalifikowanych źródeł informacji;
6) prowadzenie poszukiwań osób oraz koordynowanie realizowanych poszukiwań osób, a także identyfikacji osób i zwłok przez jednostki Policji;
7) zapewnianie obiegu informacji o przestępstwach i ich sprawcach;
8) prowadzenie nadzorów instancyjnych;
9) inspirowanie przekształceń organizacyjnych służby kryminalnej zwiększających efektywność jej działania;
10) analizowanie stanu wyposażenia specjalistycznego służby kryminalnej i sygnalizowanie potrzeb w tym zakresie;
11) realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w zakresie właściwości wydziału.

 

 

Wydział Techniki Operacyjnej

Do zadań Wydziału Techniki Operacyjnej należy w szczególności:
1) opiniowanie, rejestrowanie oraz realizowanie wniosków i zarządzeń na stosowanie:
a) kontroli operacyjnej,
b) obserwacji,
c) technicznych środków wsparcia zadań operacyjnych,
d) monitoringu położenia terminali komórkowych;
2) prowadzenie działań maskujących na potrzeby wydziału;
3) bieżąca współpraca z podmiotami wykonującymi działalność telekomunikacyjną oraz firmami świadczącymi usługi internetowe w niezbędnym zakresie;
4) współpraca z uprawnionymi służbami oraz instytucjami na podstawie umów i porozumień.

 

 

Wydział do walki z Korupcją

Do zadań Wydziału do walki z Korupcją należy w szczególności:
1) rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości korupcyjnej oraz wypracowywanie i wdrażanie skutecznych metod w prowadzonych formach pracy operacyjnej;
2) prowadzenie wszelkiego rodzaju form pracy operacyjnej w zakresie przestępczości korupcyjnej;
3) opracowywanie i wdrażanie taktyki działania w zakresie skutecznego odzyskiwania mienia pochodzącego z przestępstw korupcyjnych;
4) inspirowanie, koordynowanie oraz nadzorowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych w jednostkach Policji mających na celu sprawne wykrywanie sprawców przestępstw o charakterze korupcyjnym;
5) udzielanie wsparcia jednostkom Policji w sprawach dotyczących przestępczości korupcyjnej, trudnych do wykrycia z powodu znacznego stopnia skomplikowania działań wykrywczych lub dowodowych;
6) prowadzenie postępowań przygotowawczych, w tym postępowań powierzonych z zakresu przestępczości korupcyjnej;
7) analizowanie stanu zagrożenia przestępczością korupcyjną na terenie województwa małopolskiego, jej specyfiki, określanie obszarów występowania oraz opracowywanie na tej podstawie kierunków działań wykrywczych.

 

 

Wydział do walki z Przestępczością Gospodarczą

Do zadań Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą należy w szczególności:
1) rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości gospodarczej oraz ściganie sprawców tych przestępstw;
2) utrzymywanie współpracy w zakresie ujawniania i ścigania przestępstw oraz ich sprawców ze Strażą Graniczną, urzędami kontroli skarbowej, izbami celnymi i innymi instytucjami kontrolnymi;
3) prowadzenie własnych śledztw w sprawach o przestępstwa gospodarcze oraz przejmowanie do prowadzenia z jednostek Policji postępowań przygotowawczych o dużej złożoności i najwyższym ciężarze gatunkowym;
4) współpraca z organami wymiaru sprawiedliwości w ramach prowadzonych śledztw w sprawach o przestępstwa gospodarcze oraz udział we wspólnych szkoleniach zmierzających do poprawy efektywności tej współpracy i ścigania sprawców przestępstw;
5) udzielanie pomocy jednostkom Policji w prowadzeniu wojewódzkich operacji taktycznych i działań doraźnych ukierunkowanych na występujące masowo przestępstwa o podłożu gospodarczym;
6) sporządzanie prognoz zagrożenia przestępczością gospodarczą oraz udział w określaniu głównych kierunków pracy komórek organizacyjnych właściwych w sprawach walki z przestępczością gospodarczą jednostek Policji;
7) dokonywanie okresowych analiz i ocen poziomu pracy operacyjnej realizowanej przez komórki organizacyjne właściwe w sprawach walki z przestępczością gospodarczą jednostek Policji;
8) koordynowanie pracy operacyjnej i procesowej podejmowanej przez jednostki Policji w zakresie ujawniania i zwalczania przestępczości gospodarczej oraz sprawowanie nadzoru nad tą pracą;
9) obejmowanie nadzorem szczególnym spraw o znacznym ciężarze gatunkowym prowadzonych przez komórki organizacyjne do walki z przestępczością gospodarczą jednostek Policji;
10) nadzorowanie zadań realizowanych przez komórki organizacyjne służby kryminalnej jednostek Policji w zakresie ustalania, identyfikacji i tymczasowego zajęcia mienia oraz wnioskowania o zabezpieczenie składników majątkowych;
11) typowanie spraw do objęcia czynnościami w zakresie, o którym mowa w pkt 10;
12) udzielanie pomocy komórkom organizacyjnym służby kryminalnej jednostek Policji w zakresie, o którym mowa w pkt 10, w tym przez bezpośrednie uczestnictwo w wykonywanych przez nie czynnościach procesowych.

 

 

Wydział Wywiadu Kryminalnego

Do zadań Wydziału Wywiadu Kryminalnego należy w szczególności:
1) sporządzanie analiz operacyjnych wspomagających proces wykrywczy;
2) wykonywanie analiz strategicznych wspomagających procesy decyzyjne;
3) typowanie kandydatów na analityków kryminalnych;
4) inicjowanie zakupu sprzętu i oprogramowania na potrzeby komórki analizy kryminalnej;
5) analizowanie danych zgromadzonych w Systemie Meldunku Informacyjnego, zwanym dalej „SMI”, pod kątem rozpoznania organizacji przestępczych, ich lokalizacji, rodzaju działalności, składu osobowego i struktury oraz sposobu zagospodarowania nielegalnych zysków;
6) wprowadzanie informacji z zapytań i meldunków informacyjnych do SMI;
7) inicjowanie spraw operacyjnych na podstawie analizy danych gromadzonych w SMI oraz w innych bazach policyjnych i pozapolicyjnych;
8) pozyskiwanie, w ramach wniosków o przedsięwzięcia werbunkowe, osobowych źródeł informacji oraz ich obsługa;
9) udzielanie pomocy i konsultacji jednostkom Policji w zakresie współpracy z osobowymi źródłami informacji;
10) uzyskiwanie informacji o przestępstwach i ich sprawcach z wykorzystaniem technologii informatycznych; (uchylony)
11) sprawowanie nadzoru nad terminowością, kompletnością i aktualnością rejestracji wykonywanych w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji, przez jednostki Policji;
12) wykonywanie typowania osób, przestępstw, rzeczy, podmiotów i innych danych w dostępnych zbiorach informacyjnych na zlecenie jednostek Policji;
13) pozyskiwanie danych telekomunikacyjnych na zlecenie komórek organizacyjnych Komendy i jednostek Policji;
14) wykonywanie czynności w zakresie międzynarodowej wymiany informacji kryminalnych;
15) koordynowanie i nadzór w zakresie właściwości miejscowej oraz rzeczowej Komendy i jednostek Policji nad właściwym obiegiem informacji kryminalnych w ramach międzynarodowej współpracy policyjnej realizowanej kanałami międzynarodowej współpracy policyjnej.

 

 

Laboratorium Kryminalistyczne

Do zadań Laboratorium Kryminalistycznego należy w szczególności:
1) wykonywanie ekspertyz, opracowywanie opinii kryminalistycznych i realizowanie zleconych czynności techniczno-kryminalistycznych na potrzeby jednostek organizacyjnych Policji oraz na rzecz podmiotów pozapolicyjnych;
2) koordynowanie działań oraz sprawowanie nadzoru merytorycznego nad pracą techników kryminalistyki w jednostkach Policji;
3) współpraca z Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji w zakresie wyposażenia w sprzęt i materiały techniki kryminalistycznej w ramach wykonywania ekspertyz oraz wdrażania nowych metod badawczych, a także w zakresie szkoleń i podnoszenia kompetencji zawodowych;
4) współpraca z placówkami naukowo-badawczymi oraz instytucjami i laboratoriami w zakresie problematyki kryminalistycznej;
5) organizowanie i realizowanie przedsięwzięć w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego;
6) prowadzenie Wojewódzkiej Registratury Daktyloskopijnej (WRD), zbiorów niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych („śladów NN") i obsługa Automatycznego Systemu Identyfikacji Daktyloskopijnej (AFIS);
7) wykorzystywanie psów służbowych w zakresie techniki kryminalistycznej oraz sprawowanie nad nimi opieki;
8) uczestniczenie w oględzinach i innych czynnościach procesowych dotyczących najpoważniejszych przestępstw popełnionych na terenie województwa małopolskiego.

 

 

Wydział do walki z Przestępczością Narkotykową

Do zadań Wydziału do walki z Przestępczością Narkotykową należy w szczególności:
1) inicjowanie, nadzorowanie oraz koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych realizowanych przez komórki organizacyjne właściwe do zwalczania przestępczości narkotykowej jednostek Policji;
2) ocena poziomu pracy operacyjnej komórek organizacyjnych właściwych do zwalczania przestępczości narkotykowej jednostek Policji, wraz z wnioskami zmierzającymi do jej usprawnienia;
3) udzielanie pomocy jednostkom Policji przy wykonywaniu czynności wykrywczych na miejscu poważnych zdarzeń dotyczących przestępczości narkotykowej, a także przez uczestniczenie w planowaniu, organizowaniu i realizowaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych w tego typu zdarzeniach;
4) wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w sprawach własnych zmierzających do ustalenia sprawców przestępstw narkotykowych kategorii:
a) przemytu środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów,
b) produkcji narkotyków syntetycznych oraz prekursorów,
c) produkcji oraz uprawy konopi innych niż włókniste,
d) handlu znacznymi ilościami środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów,
e) posiadania znacznych ilości środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów;
5) bieżące monitorowanie i analizowanie stanu zagrożenia przestępczością narkotykową na obszarze województwa małopolskiego oraz wytyczanie głównych kierunków działań dla jednostek Policji;
6) współpraca z zagranicznymi formacjami Policji oraz ich międzynarodowymi organizacjami za pośrednictwem właściwych rzeczowo komórek organizacyjnych Komendy oraz Komendy Głównej Policji, współpraca z organami i instytucjami uprawnionymi do zapobiegania i zwalczania przestępczości narkotykowej o zasięgu międzynarodowym a także koordynowanie działań jednostek Policji w tym zakresie.

 

 

Wydział do walki z Cyberprzestępczością

Do zadań Wydziału do walki z Cyberprzestępczością należy w szczególności:
1) prowadzenie ukierunkowanego monitoringu sieci Internet pod kątem ujawniania treści prawnie zabronionych oraz zdarzeń i zachowań o charakterze przestępczym;
2) współpraca z administratorami sieci komputerowych, providerami oraz przedstawicielami firm softwareowych i telekomunikacyjnych w zakresie monitorowania zdarzeń o charakterze przestępczym;
3) dokonywanie ustaleń teleinformatycznych w trybie art. 20c ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;
4) ujawnianie i zwalczanie przestępstw popełnianych na szkodę lub przy użyciu systemów i sieci komputerowych oraz teleinformatycznych i telekomunikacyjnych;
5) ustalanie sprawców przestępstw wykorzystujących nowoczesne technologie informatyczne;
6) pomoc jednostkom Policji w planowaniu, przygotowaniu i realizacji spraw, w których wymagana jest wiedza i umiejętności związane z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi;
7) współpraca z organami państwa i innymi podmiotami krajowymi i międzynarodowymi w zakresie wymiany informacji dotyczących nowych zjawisk przestępczych, związanych z rozwojem technik informatycznych dla potrzeb prowadzonej pracy operacyjnej;
8) prowadzenie czynności operacyjno-rozpoznawczych, w zakresie właściwości wydziału.

 

 

Wydział ds. Zwalczania Przestępczości Pseudokibiców

Do zadań Wydziału do spraw Zwalczania Przestępczości Pseudokibiców należy w szczególności:
1) nadzorowanie i koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w komórkach organizacyjnych służby kryminalnej jednostek Policji w zakresie rozpoznawania, zapobiegania i zwalczania przestępczości pseudokibiców oraz wykrywania i ścigania sprawców przestępstw;
2) rozpoznawanie i rozpracowywanie środowiska pseudokibiców oraz ujawnianie i zwalczanie przestępstw i wykroczeń popełnianych przez pseudokibiców;
3) operacyjne rozpoznanie środowisk pseudokibiców celem oceny ryzyka zagrożenia bezpieczeństwa w związku z masowymi imprezami sportowymi na potrzeby planowania prewencyjnego zabezpieczenia imprez masowych;
4) monitorowanie osób, wobec których orzeczono środek karny w postaci zakazu wstępu na imprezę masową;
5) opracowywanie analiz zagrożenia bezpieczeństwa na potrzeby planowania prewencyjnego zabezpieczenia imprez masowych.

 

 

 

Wydziały podległe Zastępcy Komedanta Wojewódzkiego Policji ds. Służby Wspomagającej:

 

 

Wydział Gospodarki Materiałowo-Technicznej

Do zadań Wydziału Gospodarki Materiałowo-Technicznej należy w szczególności:
1) realizowanie zadań w zakresie planowania, zakupu, dystrybucji oraz prowadzenie gospodarki magazynowej składników majątkowych na rzecz Komendy, jednostek Policji oraz komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendy w następujących sprawach:
a) uzbrojenia,
b) umundurowania i wyposażenia specjalnego,
c) sprzętu techniki kryminalistycznej i ruchu drogowego,
d) sprzętu kwaterunkowo-biurowego,
e) sprzętu gospodarczego, przeciwpożarowego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
f) sprzętu i wyposażenia działu żywnościowego,
g) druków i formularzy służbowych,
h) sprzętu kulturalno-oświatowego i sportowo-szkoleniowego;
2) dystrybucja oraz prowadzenie gospodarki magazynowej sprzętu i materiałów:
a) łączności i informatyki,
b) remontowo-budowlanych;
3) sprowadzanie i magazynowanie składników majątkowych otrzymanych z dostaw centralnych Komendy Głównej Policji oraz ich dystrybucja do komórek organizacyjnych Komendy, jednostek Policji oraz komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendy – zgodnie z należnościami i niezbędnymi potrzebami;
4) prowadzenie ewidencji głównej ilościowo-wartościowej składników majątkowych pozostających w użytkowaniu komórek organizacyjnych Komendy, jednostek Policji oraz komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendy;
5) przeprowadzanie okresowych oględzin i określanie dalszej przydatności składników majątku ruchomego będącego na stanie magazynów Wydziału Gospodarki Materiałowo- Technicznej Komendy, jak również pozostających w użytkowaniu jednostek Policji;
6) realizowanie zadań związanych z gospodarowaniem składnikami majątku ruchomego zakwalifikowanego do kategorii majątku zużytego lub zbędnego;
7) prowadzenie dla Komendy oraz jednostek Policji dokumentacji w postaci kart mundurowych i wyposażenia specjalnego policjantów oraz kart odzieży roboczej i ochronnej pracowników, a także zaopatrywanie wszystkich policjantów i pracowników w środki higieny osobistej, ochrony indywidualnej i zaopatrzenia medycznego;
8) realizowanie zadań z zakresu gospodarki żywnościowej;
9) prowadzenie gospodarki warsztatowej w zakresie przeglądów, konserwacji i naprawy maszyn biurowych, sprzętu uzbrojenia oraz świadczenie usług poligraficznych;
10) prowadzenie gospodarki odpadami wytwarzanymi w Komendzie oraz nadzór w zakresie gospodarki odpadami wytwarzanymi w jednostkach Policji;
11) prowadzenie kontroli uzbrojenia alarmowego w Komendzie i jednostkach Policji;
12) realizowanie przedsięwzięć wynikających z przygotowań obronnych Komendy i jednostek Policji, pozostających w zakresie właściwości wydziału;
13) udział w pracach komisji przetargowych powołanych do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie zadań przewidzianych w pionie gospodarki materiałowo-technicznej;
14) sprawowanie nadzoru instancyjnego w zakresie zadań gospodarki materiałowo- technicznej realizowanych przez komórki organizacyjne właściwe w sprawach finansowych i gospodarczych jednostek Policji;
15) prowadzenie ewidencji pomocniczej psów służbowych;
16) udział w pracach związanych z przeprowadzaniem inwentaryzacji składników majątkowych znajdujących się w magazynach wydziału, oceny stanu przydatności majątku ruchomego oraz likwidacji zużytego majątku ruchomego;
17) realizowanie zadań w zakresie zakupu, przeglądu, naprawy i konserwacji sprzętu przeciwpożarowego;
18) wytwarzanie i zaopatrywanie komórek organizacyjnych Komendy, jednostek Policji oraz komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendy w pieczęcie służbowe.

 

 

Wydział Inwestycji i Remontów

Do zadań Wydziału Inwestycji i Remontów należy w szczególności:
1) wykonywanie prawa trwałego zarządu na nieruchomościach Skarbu Państwa będących w użytkowaniu Komendy i jednostek Policji, a w tym:
a) gospodarowanie nieruchomościami,
b) regulacja stanów prawnych;
2) planowanie i realizacja zadań inwestycyjnych i remontowych dla jednostek Policji;
3) przygotowywanie i realizacja zadań remontowo-konserwacyjnych w obiektach Komendy;
4) realizacja czynności prawnych mających na celu zapewnienie odpowiedniej bazy lokalowej dla komórek organizacyjnych Komendy oraz jednostek Policji;
5) udział w czynnościach związanych ze stosowaniem ustawy o zamówieniach publicznych w odniesieniu do zadań realizowanych przez wydział;
6) współpraca z organami administracji samorządowej i rządowej w zakresie pozyskiwania, przystosowania i eksploatowania nieruchomości dla potrzeb komórek organizacyjnych Komendy oraz jednostek Policji;
7) opracowywanie projektów decyzji administracyjnych Komendanta w sprawach mieszkaniowych;
8) administrowanie zasobami mieszkaniowymi będącymi w dyspozycji Komendanta;
9) prowadzenie obsługi mieszkaniowej policjantów;
10) udział w pracach związanych z przeprowadzaniem inwentaryzacji składników majątkowych znajdujących się w magazynach wydziału, ocena stanu przydatności majątku ruchomego oraz likwidacji zużytego majątku ruchomego.

 

 

Wydział Łączności i Informatyki

Do zadań Wydziału Łączności i Informatyki należy w szczególności:
1) utrzymywanie i nadzorowanie niżej wymienionych systemów:
a) łączności przewodowej,
b) łączności bezprzewodowej,
c) poczty specjalnej,
d) policyjnej sieci transmisji danych,
e) sieci Internet,
f) sieci Intranet,
g) bezpieczeństwa technicznego;
2) planowanie, koordynowanie oraz nadzorowanie rozwoju systemów informatycznych w jednostkach Policji;
3) nadzór i koordynowanie działalności oraz udzielanie merytorycznego wsparcia komórkom organizacyjnym pionu łączności i informatyki w jednostkach Policji w zakresie eksploatacji, dokumentowania i utrzymania systemów teleinformatycznych;
4) realizowanie zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych;
5) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i organizacji łączności w sytuacjach kryzysowych oraz na czas podejmowania operacji policyjnych;
6) organizowanie łączności na potrzeby współdziałania z innymi służbami, jednostkami oraz instytucjami;
7) realizowanie przedsięwzięć wynikających z przygotowań obronnych Komendy i jednostek Policji, pozostających w zakresie właściwości wydziału;
8) planowanie i realizacja wydatków budżetowych w zakresie potrzeb rzeczowych i finansowych komórek organizacyjnych Komendy i jednostek Policji;
9) prowadzenie ewidencji systemów, sieci, obiektów i urządzeń teleinformatycznych;
10) prowadzenie gospodarki materiałowo-technicznej w zakresie sprzętu teleinformatycznego i materiałów eksploatacyjnych będących na wyposażeniu Komendy;
11) przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do prowadzenia procedur związanych z realizacją zamówień publicznych na usługi oraz dostawy sprzętu, wyposażenia i materiałów;
12) nadzór nad przyjmowaniem darowizn rzeczowych oraz wydatkowaniem i rozliczaniem środków z Funduszu Wsparcia Policji, w zakresie właściwości wydziału;
13) organizowanie i utrzymanie ekspedycji poczty specjalnej;
14) opracowywanie i przekazywanie jednostkom Policji informacji organizacyjnych i technicznych w zakresie teleinformatyki;
15) organizowanie, eksploatacja i nadzór nad funkcjonowaniem wojewódzkich systemów teleinformatycznych, dla których Komendant pełni rolę operatora systemu teleinformatycznego;
16) instalowanie, wdrażanie i eksploatowanie systemów teleinformatycznych opracowanych centralnie i lokalnie;
17) określanie kierunków rozwoju i zadań inwestycyjnych w zakresie wdrażania nowych technologii w Komendzie i jednostkach Policji;
18) realizowanie zadań związanych z obsługą systemu łączności rządowej;
19) udział w pracach związanych z przeprowadzaniem inwentaryzacji składników majątkowych znajdujących się w magazynach wydziału, ocena stanu przydatności majątku ruchomego oraz likwidacji zużytego majątku ruchomego.

 

 

Wydział Transportu

Do zadań Wydziału Transportu należy w szczególności:
1) realizowanie zadań dotyczących planowania i zaopatrywania w sprzęt transportowy komórek organizacyjnych Komendy, jednostek Policji oraz komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendy w zakresie niezastrzeżonym dla komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji;
2) przygotowanie sprzętu transportowego do użytkowania, w szczególności poprzez:
a) rejestrowanie sprzętu transportowego,
b) wystawianie dowodów technicznych sprzętu transportowego,
c) oznakowanie i wyposażanie pojazdów uprzywilejowanych w ruchu oraz oznaczanie ich numerami taktycznymi;
3) prowadzenie ewidencji głównej sprzętu transportowego oraz innych składników majątkowych związanych z prowadzeniem gospodarki transportowej, prowadzenie ewidencji środków trwałych i związanych z tym naliczeń amortyzacyjnych;
4) zapewnienie sprawności użytkowej sprzętu transportowego, w szczególności jego bieżącej obsługi, przeglądów, napraw i badań technicznych oraz zaopatrzenie w części zamienne i akcesoria;
5) zaopatrywanie w materiały pędne i smary pojazdów służbowych jednostek Policji oraz comiesięczne rozliczanie ich zużycia;
6) wydawanie zezwoleń na prowadzenie pojazdów uprzywilejowanych dla policjantów Komendy i jednostek Policji;
7) prowadzenie ewidencji wypadków i kolizji drogowych z udziałem służbowego sprzętu transportowego, realizowanie procesu napraw powypadkowych pojazdów oraz prowadzenie postępowań szkodowych związanych z uszkodzeniami służbowego sprzętu transportowego;
8) prowadzenie ewidencji użycia służbowego sprzętu transportowego Komendy i sprawozdawczości z tym związanej oraz prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem obsługi codziennej pojazdów służbowych;
9) realizowanie obsługi transportowej Kierownictwa i komórek organizacyjnych Komendy, które nie posiadają własnego lub specjalistycznego sprzętu transportowego;
10) opracowywanie planów finansowych i rzeczowych dla Wydziału Transportu Komendy i jednostek Policji, monitorowanie stopnia realizacji umów i wydatków ponoszonych na transport przez jednostki Policji oraz nadzorowanie stopnia wykorzystania przyznanych limitów finansowych;
11) udział w czynnościach związanych z realizacją ustawy o zamówieniach publicznych w odniesieniu do zadań realizowanych przez wydział, opracowywanie wymagań technicznych dla kupowanego sprzętu, materiałów i usług;
12) realizowanie zobowiązań wynikających z przepisów o ochronie środowiska oraz podatkowych związanych z użytkowaniem służbowego sprzętu transportowego w jednostkach Policji;
13) sprawowanie nadzoru nad gospodarką transportową w jednostkach Policji, dokonywania przeglądów stanu utrzymania sprzętu transportowego i zaplecza obsługowo-naprawczego;
14) zbywanie sprzętu transportowego, warsztatowego oraz materiałów zbędnych i zużytych w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostkach Policji, dla których prowadzona jest gospodarka transportowa;
15) realizowanie przedsięwzięć wynikających z przygotowań obronnych Komendy i jednostek Policji, pozostających w zakresie właściwości wydziału;
16) udział w pracach związanych z przeprowadzaniem inwentaryzacji składników majątkowych znajdujących się w magazynach wydziału, ocena stanu przydatności majątku ruchomego oraz likwidacji zużytego majątku ruchomego.

 

 

Wydział ds. Zamówień Publicznych i Funduszy Pomocowych

Do zadań Wydziału do spraw Zamówień Publicznych i Funduszy Pomocowych należy w szczególności:
1) realizacja zadań związanych z procedurą planowania i udzielania zamówień publicznych w Komendzie oraz koordynowanie i nadzorowanie działań komórek organizacyjnych Komendy w tym zakresie;
2) obsługa postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, których wartość przekracza kwotę, o której mowa w art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907);
3) opracowywanie projektów wystąpień do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i Krajowej Izby Odwoławczej;
4) identyfikowanie możliwości finansowania zadań Komendy ze środków pozabudżetowych, pozyskiwanie tych środków oraz rozliczanie ich wykorzystania;
5) koordynowanie, monitorowanie i wspieranie działań jednostek Policji mających na celu pozyskiwanie środków pozabudżetowych;
6) koordynowanie zakupów ze środków przekazanych na Fundusz Wsparcia Policji w ramach zawieranych porozumień.

 

 

Zespół ds. Inwentaryzacji

Do zadań Zespołu do spraw Inwentaryzacji należy w szczególności:
1) opracowywanie harmonogramu inwentaryzacji aktywów i pasywów Komendy oraz jednostek Policji;
2) opracowywanie projektu instrukcji inwentaryzacyjnej oraz jej zmian;
3) koordynowanie działań oraz sprawowanie nadzoru i kontroli nad przygotowaniem, przeprowadzeniem i rozliczeniem inwentaryzacji w Komendzie oraz jednostkach Policji;
4) opracowywanie dokumentacji inwentaryzacyjnej;
5) sporządzanie sprawozdań z przebiegu inwentaryzacji;
6) nadzór nad likwidacją rzeczowych składników majątkowych.

 

 

Zespół ds. Bezpieczeństwa i Higieny Służby i Pracy

1. Do zadań Zespołu do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby i Pracy należy w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli warunków służby i pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
3) udział w prowadzeniu postępowań dotyczących wypadków policjantów i pracowników;
4) sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych, mające na celu zapobieganie wypadkom w służbie i przy pracy;
5) doradzanie w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
6) udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia służby i pracy oraz urządzeń mających wpływ na warunki i bezpieczeństwo służby i pracy;
7) przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
8) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego;
9) współpraca z podmiotami zewnętrznymi w sprawach z dziedziny bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
10) uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny służby i pracy.

2. Zadania, o których mowa w ust. 1, Zespół do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby i Pracy realizuje w komórkach organizacyjnych Komendy, Samodzielnym Pododdziale Antyterrorystycznym Policji w Krakowie, Oddziale Prewencji Policji w Krakowie i komisariatach specjalistycznych Policji w Krakowie.

 

 

Metryczka

Data publikacji 16.11.2015
Data modyfikacji 07.02.2017
Podmiot udostępniający informację:
Biuletyn Informacji Publicznej
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Robert Miśkiełowicz Wydział Kadr i Szkolenia KWP w Krakowie (na podstawie regulaminu KWP w Krakowie)
Osoba udostępniająca informację:
Artur Bartkowiak Wydział Prezydialny KWP w Krakowie
Osoba modyfikująca informację:
Artur Bartkowiak
do góry